De ‘R’ is in de maand

De zon is onze beste natuurlijke bron van vitamine D. Wanneer de ultraviolet B-stralen (UVB) onze huid raken, beginnen processen in het weefsel vitamine D aan te maken die het lichaam kan gebruiken.

Het goede hieraan is dat overdadige blootstelling aan de zon geen gevaar op vitamine D-toxiciteit oplevert. Dat is omdat uw lichaam de hoeveelheid vitamine D reguleert die aangemaakt wordt door zonlicht

Om de aanbevolen hoeveelheid vitamine D3 door alleen voedsel binnen te krijgen zou u elke dag aanzienlijke hoeveelheden van voedsel rijk aan vitamine D3 moeten consumeren. Op dagen wanneer u geen vis consumeert, vereist het behalen van 10 μg vitamine D3 de consumptie van 7 tot 8 eieren of 40 grote kastanjechampignons.

Het is echter essentieel om te onthouden dat te veel blootstelling aan de zon de huid kan verbranden en mogelijk kan leiden tot huidkanker.

Veel factoren beïnvloeden hoeveel vitamine D een persoon kan synthetiseren door blootstelling aan de zon, zoals het seizoen en de breedtegraad, hoeveel van de huid bedekt is, huidpigmentatie, de leeftijd van de huid, luchtvervuiling, etc. Het is zelfs zo dat veel factoren die van invloed zijn op de aanmaak van vitamine D, het onmogelijk maken om een specifieke richtlijn voor blootstelling aan de zon op te stellen die op iedereen van toepassing is. In het volgende gedeelte bieden we informatie over specifieke factoren die uw status beïnvloeden.

Seizoen en breedtegraad

In het bijzonder zijn van belang het seizoen en de breedtegraad waar u leeft (onder een breedtegraad van ongeveer 40° noord zijn de UVB-stralen het hele jaar door sterk genoeg voor de aanmaak van vitamine D3). Op hogere breedtegraden wordt er tijdens de wintermaanden geen vitamine D3 aangemaakt. In dat geval is een verhoogde inname van vitamine D door de voeding zeer belangrijk.

Huidpigmentatie

Donkerdere huid filtert meer UV-straling dan dat lichte huid dat doet, hetgeen betekent dat donkerdere huid meer tijd in de zon nodig heeft maar aan de andere kant minder kwetsbaar is voor schade door UV-stralen.

Zonnebrand

Een tekort aan vitamine D is niet ongewoon in tropische landen, die het hele jaar door zon hebben. Een van de redenen zijn overmatige voorzorgsmaatregelen en het gebruik van zonnebrand. Als u een zonnebrand met factor 15 gebruikt, moet u 8 maal langer in de zon blijven. Gebruik de schaduwregel – u maakt meer vitamine D aan wanneer u langer bent dan uw schaduw.

Een andere factor is dat naarmate u ouder wordt, het langer duurt om vitamine D aan te maken. Mensen met obesitas hebben meer tijd in de zon nodig.

Zelfs als een kort moment direct zonlicht voldoende is, krijgen veel mensen niet voldoende zon. Dan kan een voedingssupplement nodig zijn. Controleer uw vitamine D-status om het zeker te weten.

Herken je dit:

Dat je al moe bent bij het opstaan?
Gedurende dag energie te kort komt?
Zwakke botten hebt?
Je lusteloos bent?
Last hebt van bloedend tandvlees?
Pijn, trillingen of kramp aan de spieren en gewrichten?

Ik heb al die klachten ervaren. Het goede nieuws is: je kunt er wat aan doen!

Jou vitamine D-behoeften zijn beslist individueel en afhankelijk van je leeftijd, levensstijlkeuzes, geografie en blootstelling aan zonlicht.
Wist je dat Vrouwen boven de 50 jaar en mannen boven de 70 jaar hele hele jaar door extra vitamine D nodig hebben!
Om je vitamine D-status te optimaliseren, kan je een zeer nauwkeurige vitamine D-test om uw huidige vitamine D-spiegels te onthullen en laat ZinoShine + jou helpen deze aan te passen naar een optimaal level.

Als zodanig zijn de tabletten gemaakt om jou te helpen je inname aan te passen aan uw individuele behoeften gedurende het hele jaar en je hele leven. De belangrijkste kenmerken zijn:

– Ondersteunt het immuunsysteem*
– Verminder vermoeidheid*
– Ondersteuning van de gezondheid van spieren en botten* –
Veganistisch – Natuurlijke ingrediënten – Glutenvrij – Niet-GMO
* EFSA goedgekeurde gezondheidsclaims

Ga jij van binnen uit shinen?



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error: Kopieren niet toegestaan!