Lipoedeem

Wat is lipoedeem?

Lipoedeem is letterlijk een ongelijkmatige vetverdeling over het lichaam. Lipoedeem is een chronische vetverdelingsstoornis waarvoor jij niet verantwoordelijk bent. Het wordt niet veroorzaakt door teveel of te vet eten. Het vetweefsel wordt niet goed aangemaakt.

Het is een pijnlijke, chronische ziekte. Er is geen medicijn tegen lipoedeem.

De afvoer van vocht via de lymfvaten is niet optimaal. Er is geen echte vochtophoping in de huid. Er kunnen geen deukjes in de huid worden gedrukt (die er langer in blijven staan).

Symmetrie

Lipoedeem komt symmetrisch voor op de heupen, bovenbenen, knieën en/of armen en soms in de buik.

Kenmerkend is dat bij lipoedeem de vaak dikke benen, ook bij afvallen relatief dikker blijven. Dit heeft vaak de vorm van een paardrijbroek. Soms hoopt het vetweefsel zich op rond de enkels (overbloezende enkel). Ook kunnen de armen zijn aangedaan.

Handen en voeten zijn echter nooit aangedaan.  In tegenstelling tot lymfoedeem.

Lipolymfoedeem

Als lipoedeem niet wordt behandeld, ontwikkelt vaak in een periode van vijftien jaar lymfoedeem (vochtophoping). Je spreekt dan van een lipolymfoedeem. Regelmatig is er dan ook een combinatie met spataderen. Lipoedeem is altijd tweezijdig, lymfoedeem niet.

Oorzaken lipoedeem

De ziekte komt vrijwel uitsluitend bij vrouwen voor. Erfelijke factoren spelen een belangrijke rol. Vaak begint of verergert lipoedeem bij een hormoonwisseling, bijvoorbeeld in de puberteit of na een zwangerschap. Daarom wordt gedacht dat hormonen ook een belangrijke rol spelen. Bij wijze van uitzondering speelt de menopauze of een aandoening zoals een schildklierafwijking een rol. Het wordt steeds duidelijker dat lipoedeem ook met laaggradige ontstekingen te maken heeft.

De meest voorkomende klachten/symptomen:

• pijn in de benen en/of armen;
  • slecht slapen, krampen;
  • snel blauwe plekken;
  • “drukpijn” in de aangedane ledematen (lijkt op fibromyalgie);
  • bewegingsbeperking bij het lopen (de huid schuurt tegen elkaar);
  • zwaar gevoel in de benen en/of armen;
  • pijn in de gewrichten, opgezwollen benen (oedeem);
  • sinaasappelhuid en cellulitis;
  • vochtophoping in de tweede helft van de dag is mogelijk;
  • last van koude handen, voeten en/of onderbenen;
  • gewichtsproblemen, zonder aanwijsbare oorzaak;
  • kledingmaat van het bovenlichaam en onderlichaam verschilt twee tot drie maten;
  • handen en voeten zijn nooit;
  • verminderd energie hebben, vermoeidheid;
  • ongeveer 60% heeft een hypothyreoïdie (vertraagde schildklier werking).