Kom jij aan tijdens je menstruatie?

Is dit normaal?

Ongesteld zijn op zich is al niet zo prettig. Voel jij je soms ook zo dik en opgeblazen tijdens je menstruatie? Begrijp je niet waar het extra gewicht vandaan komt en is dit normaal?

Je bent lekker bezig met afvallen en dan opeens wordt je weer zwaarder, hoe frustrerend is dat. Je hebt niets veranderd aan je leefstijl. En toch kom je aan, hoe kan dat nou? Dit gebeurt je altijd tegen de tijd dat je menstruatie komt. Je hebt het idee dat je iets niet goed doet, maar is dit terecht?

Aankomen tijdens de menstruatie, hoe komt dat? Waarschijnlijk verbeeld je het jezelf niet. Veel vrouwen komen inderdaad aan tijdens de menstruatie. Soms kan dit zelfs een paar kilo’s schelen. Aankomen tijdens de menstruatie heeft met hormonen te maken.
De gewichtstoename tijdens je ongesteldheid heeft voornamelijk te maken met de wisselende hormoonspiegels.

In de eerste fase van je cyclus, dus vlak voor de menstruatie, bereikt het vrouwelijke hormoon oestrogeen de hoogste waarde. Het hormoon oestrogeen zorgt er voor dat je vocht vasthoudt. Het gevolg is dat je je opgeblazen kan voelen en dat je toeneemt in gewicht.

Zodra je maandelijkse periode begint, neemt het hoge oestrogeengehalte weer af. Daarnaast speelt niet alleen het hormoon oestrogeen een rol, maar ook het hormoon progesteron. In de tweede helft van de menstruatiecyclus zorgt progesteron voor het vasthouden van vocht en dus voor gewichtstoename. Oestrogeen remt de honger en progesteron verhoogt de eetlust. Sommige vrouwen merken zelfs een toename in de grootte van de borsten, tot zelfs een cup groter, wat sommige dames niet erg vinden, al kan het soms wel pijnlijk aanvoelen.

Eetgewoonten tijdens je menstruatie

Heb jij ook meer drang naar zoetigheid of last van eetbuien net voordat je ongesteld wordt? Dan ben je niet de enige. Een groot deel van de vrouwen heeft tijdens de menstruatie meer behoefte aan eten dat vaak rijk is aan vet en suikers. Niet alleen je hormonen, maar ook je eetgewoonten spelen een grote rol voor en tijdens de menstruatie. Suiker- en vetrijke voeding is niet alleen calorierijk, maar kan er ook toe leiden dat je lichaam extra vocht vast gaat houden waardoor je zwaarder weegt en je opgeblazen voelt.

  • Probeer veel te bewegen als je ongesteld bent. Ondanks dat je je misschien moe, of niet zo lekker voelt.
    Door te sporten zorg je er niet alleen voor dat je afvalt in het algemeen, maar het zorgt er ook voor dat je lichaam minder vocht vasthoudt door dit eruit te zweten.
  • Vermijd voeding dat rijk is aan snelle koolhydraten en transvetten. Kies voor natuurlijke en onbewerkte voeding dat koolhydraatarm is en rijk aan natuurlijke vetten en eiwitten. Dit houdt je bloedsuikerspiegel stabiel, dit zorgt voor een verzadigd gevoel waardoor je minder drang hebt naar zoetigheid of zout. Eet uitgebalanceerd en kies voor vlees, vis, ei, noten, zaden, pitten en vooral veel groenten en elke dag een stuk fruit.
  • Daarnaast kan het helpen je zout inname te beperken. Zout zorgt namelijk ook dat het lichaam meer vocht vasthoudt, iets dat je in deze periode al helemaal niet kunt gebruiken.’

Welke tip spreekt jou het meeste aan?

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Hormonen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *