4 tips bij lipoedeem en laaggradige ontstekingen

Je voelt je moe hebt last van stijve gewrichten en fibrose plekken(verhard weefsel)op je benen en/of armen. Je hebt pijn. Je voelt je vele malen ouder dan je huidige leeftijd.

Men komt er langzaam maar zeker achter dat Lipoedeem gevoelig is voor laaggradige ontstekingen. Om deze ontstekingsreacties op te lossen wordt het immuunsysteem een beetje actief, dit kost energie. Het immuunsysteem is niet actief genoeg om dit alles op te ruimen. Waardoor dit proces blijft sluimeren. Dit geeft een laaggradige ontsteking in het onderhuids vetweefsel (fybrose). Ook speelt mee welke voeding er gegeten wordt. Een te veel aan ontstekingsbevorderend voedsel speelt hier een rol in.

Wat te doen?


Tip 1
Eet minder voeding die ontstekingsbevorderende elementen in zich heeft. De cellen in je darmen worden er blij van van. Verminder ook het aantal eetmomenten. Eten geeft altijd een lichte ontstekingsreactie. Dat hoeft geen probleem te zijn als je maar 3 keer per dag eet. Vele eten echter 6-8x per dag. En dit terwijl de darmwerking bij lipoedeem lang niet optimaal is.

Tip 2 Zorg voor een goede vetzuur balans.
Je heb waarschijnlijk weleens van omega 3 en 6 gehoord. De balans tussen deze twee omega-6 is erg belangrijk. Beide stoffen heb je nodig. Omega-3 is ontstekingsremmend. Denk aan vis, algen en schaal- en schelpdieren, maar ook aan zaden zoals chia- en hennepzaad.

Omega-6 vind je bijvoorbeeld terug in granen, plantaardige olie zoals zonnebloem en maisolie. Maar ook in bak & braadvetten, margarine, halvarine en pinda’s. Je lichaam heeft omega-6 nodig, maar over het algemeen eten we er veel te veel van. Zeker in verhouding tot omega-3. Eet dus minder van deze voedingsmiddelen en (veel) meer vette vis en andere voedingsmiddelen uit de zee! Specifieke voeding voor lokale laaggradige ontsteking van het lipoedeem gebied zijn zuidvruchten. Ananas, mango en papaya bevatten enzymen die mogelijk goed helpen bij het verminderen van de fibrose.
De verhouding tussen deze 2 is te meten door middel van een test.

Tip3 Om het proces van ontsteking en het remmen van een ontsteking te ondersteunen kan je bepaalde voedingsmiddelen gebruiken zoals: kurkuma, knoflook, avocado, gember, mediterrane kruiden. Ook het drinken van groene thee werkt ondersteunend. Bosvruchten bevatten veel anti-oxidanten die ontstekingsremmend werken.

Tip 4
Als laatste tip is het belangrijk om genoeg vitamine D te hebben. Want je immuunsysteem heeft dat nodig om goed zijn werk te kunnen doen. Door blootstelling van de huid aan zonlicht maakt je lichaam dit zelf aan. Zorg dus voor een dagelijkse dosis zonlicht. Door in de natuur te gaan wandelen pak je meerdere vliegen in één klap. Je krijgt je beweging en wandelen in de natuur is stressverlagend. Het helpt ook om ontstekingen te verlagen. Ben je veel binnen? Of is het winter? Overweeg dan, een test en indien nodig een vitamine D supplement.

Wil je weten hoe jou balans is?

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Lipoedeem

4 reacties

Laat een antwoord achter aan Ilse Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Kopieren niet toegestaan!