Overgang en lipoedeem een ramp?

In de week van de overgang wil ik graag de aandacht vestigen op het hebben van lipoedeem in de overgang. Wat doe je nu wel en wat doe je beter niet.

Wat is de overgang?

De overgang is de periode in het leven van een vrouw waarin het menstruatiepatroon verandert inclusief de eerste menstruatievrije jaren waarin er nog overgangsklachten optreden. De overgang kan wel 7 tot 10 jaar duren. De menopauze is alleen de laatste menstruatie. Hiermee wordt dus een moment bedoeld.

De overgang en lipoedeem

Door de daling van de hormonen oestrogeen en progesteron wordt de balans in je hormoonhuishouding verstoord met allerlei lichamelijke klachten van dien. Heel veel weet ik er niet van als ik eerlijk ben. Wat ik wel weet is dat lipoedeem en overgang elkaar lijken te versterken. Vele vrouwen ervaren meer klachten wanneer zij in de overgang komen. Zoals :

  • dikker worden op de benen buik en billen en of armen
  • meer pijn
  • ervaren meer stress
  • geestelijke klachten

Wat is belangrijk om te doen?



  1. De basis hormoonfafactor voeding kan al veel effect hebben. Eet voeding die rijk is aan groenten (liefst 500 gram), vis, ei, noten, zaden, blauwe bessen en olijfolie. Dit niet te hoog verhitten verbrand erg snel dit geeft laag gradige onstekingen. Het is belangrijk dat oestrogeen via een gunstige route afgebroken wordt in de lever. Hierbij kan een grote portie groenten helpen en regelmatig koolsoorten op het menu zoals broccoli. In koolsoorten zit het stofje DIM en indol-3-carbinol (ook als supplement inzetbaar) wat de afbraak ondersteund.
  2. Zorg voor een stabiele bloedsuiker om stemmingswisselingen te voorkomen of verminderen. Laat suiker en koolhydratrijke voeding zo veel mogelijk staan.
  3. Zorg voor een goede darmwerking door uit te zoeken welke voeding je goed kun verteren en verdragen.
  4. Verminderen van oestrogeendominantie
  5. Naast de voeding is ook de reductie van stress ontzettend belangrijk (cortisol kan de werking van progesteron verslechteren). Stress kan overgangsklachten en lipoedeem verergeren, de overgangsklachten kunnen de slaap bemoeilijken en zo kun je in een negatieve spiraal terecht komen.
  6. Naast de voeding is ook de reductie van stress ontzettend belangrijk (cortisol kan de werking van progesteron verslechteren). Stress kan overgangsklachten en lipoedeem verergeren, de overgangsklachten kunnen de slaap bemoeilijken en zo kun je in een negatieve spiraal terecht komen.


Hoe ervaar jij de overgang?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *