Stress lipoedeem en afvallen

Je kunt nog zo veel goede voeding eten en op de juiste manier bewegen en sporten, maar als je voortdurend stress ervaart, kan het grote schade aan je stofwisseling, je vertering, je immuunsysteem en je algehele gezondheid en dus ook op je lipoedeem.

De rol van het stresshormoon cortisol

Cortisol is een zeer belangrijk hormoon dat gemaakt wordt in de bijnieren. Het reageert op alle vormen van stress (zowel lichamelijk als geestelijk). 

Cortisol heeft hele belangrijke functies, het maakt het lichaam stressbestendig door onder andere:

Het leveren van energie (voor ‘vecht- of vluchtsituaties’)

Het remmen van ontstekingen en het immuunsysteem (als je
oog in oog staat met een leeuw dan heb je geen tijd om te
bloeden, maar moet je vechten of vluchten)

Ok, in onze moderne tijd staan we niet meer oog in oog met een leeuw, maar we moeten nog steeds het hoofd bieden aan stressvolle situaties waarin cortisol uiteraard op dezelfde manier werkt.

De gevolgen van te veel stress en langdurige stress

Door een te hoog stressniveau kan de cortisolspiegel uit balans raken. Wanneer de cortisolspiegel te vaak verhoogd is kan de bloedsuiker verstoord raken en kan er veroudering optreden door afbraak van eiwitten in de spieren, de huid, de botten, de haren en andere lichaamsstructuren. Daarnaast kan het immuunsysteem zijn werk niet optimaal doen, omdat het te vaak afgeremd wordt in haar werking. Een bijkomend vervelend probleem is de opslag van vet.

Door chronisch verhoogde stress kunnen onze organen die het hormoon cortisol aanmaken soms niet optimaal functioneren.
De aanmaak van cortisol kan niet goed meer anticiperen op alle vormen van stress. Het dagritme raakt in de aanmaak van cortisol verstoord waardoor er in de ochtend net niet voldoende cortisol aangemaakt wordt en in de avonduren juist net teveel(moeilijk op kunnen staan). Ook laaggradige ontstekingen worden onvoldoende geremd waardoor ontstekingsziektes en sommige autoimmuun- ziektes zich vaak pas openbaren na hevige en chronische stress.
.Dit fenomeen wordt ook wel “bijnieruitputting” of “burnout” genoemd. Het lipoedeem reageert hier op met meer pijn.

Hoe veel veerkracht heb jij?

De manier waarop jij je aanpast aan een stresssituatie hangt af van jouw algemene evenwicht. Iedereen heeft zijn eigen belastbaarheid. De één raakt bijvoorbeeld al gestresst als het huis een puinhoop is en er ook nog boodschappen gedaan moeten worden, terwijl de ander het juist heel lekker vindt om onder grote (werk) druk te presteren. Belangrijk is dat je voldoende veerkracht hebt.

Top 10 stressklachten

Als je veranderingen op onderstaande punten ervaart, kan dat een teken zijn dat je teveel stress ervaart, dit zijn namelijk de top 10 stressklachten.

Hoge ademhaling (is vermoeiend)

Minder zin in seks

Buikvet

Concentratieproblemen

Hartkloppingen

Uitgeputte bijnier/burnout

Slecht slapen

Neerslachtigheid

Slechte huid en haar

Hormonale problemen

Negatieve invloed van stress

Stress kan ook lichamelijk en emotuioneel op de volgende manieren een negatieve invloed hebben

Gewicht vasthouden
Gewicht aankomen
Depressie, angst
Een verdrietig gevoel of een gevoel van overdonderd zijn – 
Een onstabiel humeur – 
Verteringsproblemen – 
Veel te veel eten of niet kunnen eten – 
Ontstekingen, inclusief gewrichtspijn en artritis – 
Zwak immuunsysteem – 
Voedselallergieën of omgevingsgevoeligheden (denk aan
hooikoorts).

Hoe jij omgaat met stress speelt een belangrijke rol bij jouw gezondheid.

Het omgaan met stress is niet iets wat je even doet. Het is een continu process waarin je leert om je stressniveau zo laag mogelijk te houden. Het is een proces waarin je het vermogen om goed om te gaan met de uitdagingen die komen kijken bij stress verder ontwikkelt. De eerste stap is om te bepalen wat de oorzaak is van jouw stress. Daarna is het tijd om te werken aan manieren om met stress om te gaan.

Probeer niet om het allemaal alleen te doen. Vraag hulp van vrienden en familie en/of een coach. Vind manieren om activiteiten die stress tegengaan te integreren in je dagelijkse, wekelijkse en jaarlijkse schema, zodat jij voorbereid bent als de stress onvermijdelijk toeslaat. Haal je voordeel uit dagelijkse activiteiten die stress verminderen, zoals meditatie, yoga, regelmatige lichaamsbeweging.

Hoe ga jij je stress te lijf?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error: Kopieren niet toegestaan!