Stap voor stap naar gezonder eten


Ook eens (ge)zondigen!

Tip 7 en 8 de laatste 2 tips alweer!

De boog kan niet altijd gespannen staan dus tijd voor iets wat bekend staat als niet gezond. Echter je kan er een gezonde variant van maken door zoete aardappelfrietjes te bakken in kokosolie dit kan je met een gerust hart gebruiken daar het goed verhit kan worden en niet verbrand.
Noten zijn gezond wanneer je zo ongebrand en ongezouten eet. Ze zijn wel calorierijk dus niet te veel.

⚖ Maak frietjes van zoete aardappel of pastinaak in plaats van gewone aardappel.
⚖ Rooster ongezouten en ongebrande pecannoten in de oven als snack bij het aperitief in plaats van borrelnootjes of chips.

Heb je al iets met de andere tips gedaan?

Stap voor stap gezonder eten

Tip 5 en 6, alweer bijna na de laatste .

Veel mensen eten te weinig groenten. Een makkelijke manier om meer groente te eten is diverse groentes door de pastasaus te doen. Met de courgette sliertjes uit een eerdere tip heb je nog meer groente. De vezels in groente hebben je darmen ook weer baat bij. 2 vliegen in één klap.
Roomijs zit veel suiker en toevoegingen in. Ik nodig je uit om zelf fruitijsjes te maken. Het is niet moeilijk om te maken. Lekker als tussendoortje, is een stuk gezonder en valt prima onder de 80–20 regel.

⚖ Maak je pastasaus wat gezonder door er extra groenten aan toe
te voegen, voor biologisch rundergehakt te kiezen en geen pakjes
maar verse ingrediënten te gebruiken.
⚖ In plaats van roomijs kan je zelf lekkere en gezonde vruchtenijsjes
maken.

Maak je al gebruik van de vorige tips?

Op weg naar gezonder eten

Deze week tip 3 en 4. Wanneer je deze tip toe past gaat het je gezondheid ten goede komen. En je heb minder honger door dat de havermout veel meer verzadigd dan ontbijtgranen. Iedereen weet eigenlijk wil dat water drinken goed voor je is. Met diverse soorten fruit en kruiden kan je goed afwisselen zodat het lekker blijft en je het makkelijker volhoudt. Ben je al aan de slag gegaan met de eerste twee gedaan?

⚖ Vervang gesuikerde ontbijt granen door havermout of
zelfgemaakte granola.
⚖ Drink infused water (water met kruiden en fruit erin) in plaats van
frisdrank of fruitsap.

Maak je al een ander keuze?

Stap voor stap gezonder eten


Je hoeft niet meteen helemaal anders te gaan eten. Je kan stap voor stap je voedingspatroon aan gaan passen. Zo kan je al heel wat voordeel hebben door de ‘ongezonde’ voeding en/of snacks te vervangen door gezond, verantwoord en een lekker alternatief.
Deze kleine dingen kosten je weinig tot geen extra tijd, jouw gezin merkt het vaak niet eens op en je zet al een eerste stap in de goede richting. Deze maand deel ik steeds 2 tips met jou, hier de eerste twee.

⚖ Gebruik roomboter of kokosolie om in te bakken in plaats van

margarine
⚖ Vervang witte pasta (deels) door groentepasta gemaakt van

courgette, wortel of zoete aardappel.

Ga jij stap voor stap gezonder eten of blijf je zitten waar je zit?

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *