Ben jij ‘s morgens uitgeslapen?

Word jij uitgerust wakker?

Ik heb het zelf heel lang niet zo nauw genomen met mijn slaap. Zat tot diep in de nacht achter de pc en dronk daarbij behoorlijk veel koffie. Als ik dan naar bed ging lag ik vaak te draaien en te woelen voor ik in slaap viel. Daardoor kwam ik maar aan 4 à 5 uur slaap per nacht. De vermoeidheid werd steeds groter. Herkenbaar? 

Waarom is slaap zo belangrijk?

Onderzoekers weten nog niet welke functie slaap precies heeft. Wel weet men dat het lichaam tijdens de slaap hormonen aanmaakt die zorgen voor herstel. Slaap heeft ook in vloed op het geheugen. Daardoor kunnen we onthouden wat we overdag geleerd hebben.

De effecten van slaaptekort

Slaap je te weinig, dan herstel je lichamelijk en geestelijk onvoldoende. De gevolgen kunnen divers zijn:

  • (Extreme) vermoeidheid.
  • Humeurigheid.
  • Verminderde concentratie.
  • Lage weerstand omdat het immuunsysteem verstoord raakt.
  • De reactiesnelheid neemt af.
  • Het geheugen werkt minder goed.
  • Op de lange termijn kunnen gezondheidsproblemen ontstaan.
  • Meer kans op het ontwikkelen van laaggradige ontstekingen.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat slaaptekort de kans op onder meer kanker, hart klachten en diabetes vergroot. Ook geeft het een disbalans in de hormonen. Daar kan ik je als trainer Hormoonfactor veel over vertellen.

Hier alvast 3 stappen richting een betere slaap

  1. Beweeg 30 minuten in de buitenlucht: goed voor je brein en je lijf. Ook wordt er serotonine aangemaakt. Dit heb je nodig om melatonine (het slaaphormoon) aan te maken.
  2. Stop 1 uur voor je gaat slapen met computeren, tv kijken en WhatsApp. De schermen zenden blauw licht uit en dat verstoort het hormoon melatonine. Je hebt dit hormoon nodig om in te slapen.
  3. Ga iedere avond ongeveer op dezelfde tijd naar bed. Maak een soort van slaapritueel zodat je lichaam al tot rust kan komen.

Nog een bonus tip:

Drink na 20.00 uur geen koffie en eet chocolade meer. Het is opwekkend en zorgt ervoor dat je juist actief wordt. Dat geldt ook voor het sporten: je lichaam is dat nog te actief om te gaan slapen.

Uitgerust wakker

Wanneer je de bovenstaande tips toepast zul je merken dat je beter gaat slapen en daardoor uitgerust wakker wordt.
Ik ben geïnterviewd door Nana Hogeland, zij heeft een E-book geschreven over slaap. Daar staan mijn tips en nog veel meer in beschreven. Je kan het downloaden op: https://goedlevenacademie.nl/gratis-slaaptips/

Welke tip spreekt jou het meeste aan?

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Slaap

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *