Lipoedeem 2018-04-17T22:12:48+00:00

Wat is Lipoedeem?

Lipoedeem betekent letterlijk vet- en vochtophoping. Het gaat om een pijnlijke en chronische ziekte. Een officiële ziekte waar tot de dag van vandaag nog geen medicijn voor is uitgevonden. Bij lipoedeem is er een stoornis in de aanmaak van vetweefsel. Bovendien is de afvoer van vocht via de lymfvaten niet optimaal. Het gevolg is een onderhuidse ophoping van vet(lip) en vocht(oedeem). Meestal komt het lipoedeem symmetrisch voor op de heupen, bovenbenen, knieën en/of armen. Kenmerkend is dat bij Lipoedeem de vaak dikke benen, ook bij afvallen relatief dikker blijven. Dit heeft vaak de vorm van een (paard)rijbroek. Soms hoopt het vetweefsel zich op rond de enkels (overbloezende enkel). Ook kunnen de armen zijn aangedaan. Handen en voeten zijn echter nooit aangedaan (in tegenstelling tot lymfoedeem). Als Lipoedeem niet wordt behandeld, ontwikkelt vaak lymfoedeem (vochtophoping) in een periode van vijftien jaar. Je spreekt dan van een lipolymfoedeem. Regelmatig is er ook een combinatie met spataderen. Lipoedeem altijd tweezijdig lymfoedeem niet.

Wat zijn de oorzaken van Lipoedeem?

Over het ontstaan van lipoedeem bestaat nog veel onduidelijkheid. Wel is bekend dat de ziekte zich vrijwel uitsluitend voordoet bij vrouwen.
En, de ziekte wordt niet veroorzaakt door teveel eten. Bovendien staat vast dat erfelijke factoren een belangrijke rol spelen. Vaak begint of verergert lipoedeem bij een hormoonwisseling, bijvoorbeeld in de puberteit of na een zwangerschap. Bij wijze van uitzondering speelt de menopauze of een aandoening zoals een schildklierafwijking een rol. Naast de abnormale vetverdeling zijn er aanwijzingen dat bij een aantal patiënten ook sprake is van een verminderde afvoer van weefselvocht (lymfe) in combinatie met verslapping van het bindweefsel. Daardoor kan er in de loop der tijd een combinatie ontstaan van lipoedeem en lymfoedeem (lipolymfoedeem). Tevens blijkt bij lipoedeem vaak sprake van een zwak houdings- en bewegingsapparaat. Bij therapeutisch onderzoek wordt ook verminderde spierkracht gemeten.

Factoren die lipoedeem negatief beïnvloeden zijn:

• aanleg tot overgewicht
  • te grote calorische inname
  • lang zitten of staan
  • te weinig spierarbeid, warmte
  • aanwezigheid van lymfoedeem/veneus oedeem
  • veranderd zelfbeeld, stress
  • hormonale factoren

De meest voorkomende klachten/symptomen op een rijtje gezet:

•  pijn in de benen en/of armen
  • slecht slapen, krampen
  • snel blauwe plekken