Cholesterol is een vetachtige stof die wordt aangemaakt in de lever of daar wordt gerecycled. Een heel klein beetje komt via de voeding binnen. Het cholosterol wordt vervoerd door het bloed.
Je hebt LDL(low dentity lipoeproteïne). Hier gaat het om het vervoer van de lever naar het lichaam. Cholesterol wordt vervoerd door het bloed. Bloed is een waterachtige stof, dus wordt het cholesterol niet opgenomen. Vandaar dat het cholesterol gekoppeld wordt aan een transporteiwit. Het lipoproteïne. Eigenlijk is het een soort van transport bootje. Dit zorgt voor:
-De opbouw van weefsels;
-Het helen van de vaatwand;
-De opbouw van geslachtshormonen en bijnierhormonen.

Bij HDL (high dentity lipoproteïne), werkt het bootje van het lichaam naar de lever. Daar wordt het uit het lichaam gegooid of gerecycled in de lever.

Wat zijn mogelijke oorzaken die  hart en vaatziekten kunnen veroorzaken en die het ldl kunnen verhogen?
– Dat kunnen laaggradige ontstekingen zijn op de vaatwand. Daar door ontstaat er plaque,
– Een te kort aan hormonen. Bijvoorbeeld een traagwerkende schildklier
– Een te laag gehalte aan testosteron bij mannen
– De overgang bij vrouwen door dat het hormoon progesteron en oestrogeen lager wordt

Er zijn 2 versies, de ene versie zegt dat het stofje ldl overal aan de vaatwanden gaat zitten en zo de boel verstopt. En de andere versie zegt:
we moeten laaggradige ontstekingen aanpakken. Je pakt daar de oorzaak mee aan. Ik zelf geloof meer in de laatste aanpak. Het ldl is de brandweer en die krijgt vaak de schuld van de brand. We moeten de brandweer niet neer maaien maar de brand blussen dan verdwijnt de brandweer vanzelf!

Hoe?

Door een brede aanpak van je leefstijl, die gericht is op het verlagen van ontstekingen en het in balans brengen van de hormonen. Dit kan je bereiken door het hormoonfactorbalansprogramma.

Meer weten?  Kijk het onderstaande filmpje of klik hier om een afspraak te maken: